13. 1. 2011 15:50

Oficiální reakce Seznam.cz na mediální kauzu (aktualizováno)

Posledních několik dní se podrobně probírá pozice společnosti Seznam.cz na českém trhu. Zpráva, která oznámila sestup Seznam.cz z pozice lídra internetového trhu v České republice, vycházela z ne příliš objektivní interpretace statistik Toplistu.

Press Release in english version: [ Microsoft Word | OpenDocument | PDF | JPEG ]

Prohlášení, která na základě tohoto tvrzení dále šíří média, považuje Seznam.cz za přehnaná a zavádějící. Bohužel není dostupná oficiální metrika, která by umožňovala zjistit jasné a prokazatelné podíly na trhu vyhledávačů. Vzhledem k tomu, že nejsou k dispozici data od všech hráčů na trhu, posloužila pro závěry médií nepřesná statistika Toplistu. Ve verzi použité pro interpretaci podílů na trhu byly navíc zohledněny přístupy na české internetové stránky i ze zahraničí. Seznam.cz se soustředí pouze na lokální, český trh a jeho doména nemá žádné další jazykové mutace. V této statistice je Seznam.cz lídrem trhu i podle Toplistu.

Poslední dostupná ověřená data, která uvádí Net Monitor, jsou za listopad 2010. Výsledky měření pro služby Seznam.cz jsou veřejně k dispozici. „Vzhledem k přístupu konkurence k oficiálnímu měření, uvádí Net Monitor data o vyhledávání Seznam.cz v neveřejné sekci. S ohledem na současnou situaci jsme se rozhodli data o vyhledávání na Seznam.cz zveřejnit,“ říká Pavel Zima, generální ředitel Seznam.cz. V listopadu 2010 využilo vyhledávání na Seznam.cz 3,98 milionu reálných uživatelů z ČR, což je 68 % české internetové populace. Oproti listopadu 2009 byl v listopadu 2010 meziroční nárůst počtu reálných uživatelů hledání 7 %. Počet zobrazení stránek fulltextového vyhledávače uživateli z ČR přesáhl za loňský listopad 496 milionů. V průměru je na Seznam.cz zadáno 17 milionů vyhledávacích dotazů za den a 400 dotazů zadají uživatelé za sekundu ve špičce.

Statistika

Podíl na trhu vyhledávání je pouze jedním z mnoha dalších určujících faktorů. Návštěvnost, tedy počet reálných uživatelů a shlédnutých stránek, přináší oficiální měření Net Monitoru. Podle tohoto měření je Seznam.cz nejnavštěvovanějším serverem ČR a jeho služby obsazují i další příčky TOP 10 českého internetu. Google neposkytuje žádná data o své návštěvnosti a odmítá se zapojit do oficiálního měření. Proto se tvrzení o ztrátě pozice nejnavštěvovanějšího českého serveru nezakládá na prokazatelných faktech.

Vyhledávání je však jen jedním ze čtyř pilířů, na kterých stojí obchodní model i celková strategie společnosti Seznam.cz. Těmito pilíři jsou: vyhledávání včetně systému Sklik, obsahové služby (Novinky.cz, Super.cz, Sport.cz, Proženy.cz),  firemní katalog Firmy.cz a oborové služby (Sauto.cz, Sreality.cz aj.). Většina služeb Seznam.cz jsou jedničkami na trhu a stala se pro uživatele podstatnou součástí  jejich každodenního života na internetu.

Veronika Rozumková
PR specialista, Seznam.cz

Aktualizováno: 17. 01. 2011 - Přidány překlady pro anglickou verzi